Οι Πραγματικοί Λόγοι Πίσω από την Αύξηση του Φορολογικού Συντελεστή Εταιρειών στην Κύπρο: Μετάβαση από 12,5% σε 15% στο Πλαίσιο των Παγκόσμιων Φορολογικών Μεταρρυθμίσεων
Η Κύπρος έχει καθιερωθεί εδώ και καιρό ως ελκυστικός φορολογικός προορισμός για πολυεθνικές επιχειρήσεις (MNEs) και ξένους επενδυτές, κυρίως λόγω του ευνοϊκού εταιρικού φορολογικού συντελεστή 12,5%. Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις δείχνουν μια σημαντική αλλαγή στη φορολογική πολιτική: η κυπριακή κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο αύξησης του φορολογικού συντελεστή των εταιρειών στο 15%, όχι μόνο για πολυεθνικές με κύκλο εργασιών άνω των €750 εκατομμυρίων, όπως απαιτεί το Πλαίσιο του Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ, αλλά και για όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο.
Η ανάλυση αυτή εξετάζει τη στρατηγική λογική πίσω από τη φορολογική μεταρρύθμιση, τη σύνδεσή της με τις διεθνείς φορολογικές εξελίξεις και τον πιθανό αντίκτυπό της σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς στην Κύπρο.
1. Αύξηση της Φορολογίας Εταιρειών στην Κύπρο και Συμμόρφωση με τον Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ
Η πρωτοβουλία του ΟΟΣΑ για τη Διάβρωση της Φορολογικής Βάσης και τη Μεταφορά Κερδών (BEPS), ειδικότερα ο Πυλώνας 2, εισάγει έναν παγκόσμιο ελάχιστο φορολογικό συντελεστή 15% για πολυεθνικές με ενοποιημένα ετήσια έσοδα άνω των €750 εκατομμυρίων.
Κύριοι Κανόνες του Πυλώνα 2 που Επηρεάζουν τις Κυπριακές Επιχειρήσεις
+ Κανόνες Παγκόσμιας Καταπολέμησης της Διάβρωσης της Φορολογικής Βάσης (GloBE Rules) – Εξασφαλίζουν ότι οι πολυεθνικές εταιρείες στην Κύπρο καταβάλλουν τουλάχιστον 15% φόρο σε κάθε δικαιοδοσία στην οποία δραστηριοποιούνται.
+ Κανόνας Ενσωμάτωσης Εισοδήματος (IIR) – Απαιτεί από τις μητρικές εταιρείες να καταβάλλουν πρόσθετο φόρο όταν μια θυγατρική τους σε χαμηλό-φορολογούμενη δικαιοδοσία (όπως η Κύπρος στο 12,5%) πληρώνει λιγότερο από το ελάχιστο 15%. Αυτός ο κανόνας λειτουργεί στο επίπεδο της τελικής μητρικής εταιρείας, εξασφαλίζοντας ότι τα κέρδη που φορολογούνται χαμηλότερα εξίσου φορολογούνται και στο επίπεδο της μητρικής, αποτρέποντας έτσι την εκμετάλλευση των χαμηλών φορολογικών συντελεστών.
Παράδειγμα IIR:
Πολυεθνική με έδρα στη Γερμανία διαθέτει θυγατρική στην Κύπρο, η οποία πληρώνει μόνο 12,5% φόρο στα κέρδη της. Επειδή αυτό είναι κάτω από το ελάχιστο 15%, η Γερμανία θα εφαρμόσει τον κανόνα IIR και θα απαιτήσει από τη μητρική εταιρεία να καταβάλλει πρόσθετο φόρο 2,5% επί των κερδών της θυγατρικής, έτσι ώστε ο συνολικός φορολογικός συντελεστής να φτάσει το 15% και να εξουδετερωθεί οποιοδήποτε φορολογικό πλεονέκτημα από τη δραστηριοποίηση σε μια χαμηλό-φορολογούμενη δικαιοδοσία όπως η Κύπρος.
+ Κανόνας για Υποφορολογημένες Πληρωμές (UTPR) – Λειτουργεί ως μηχανισμός εφεδρείας όταν ο IIR δεν εφαρμόζεται. Εάν τα χαμηλοφορολογημένα έσοδα μιας πολυεθνικής δεν υπόκεινται σε πρόσθετο φόρο στο επίπεδο της μητρικής εταιρείας, άλλες δικαιοδοσίες στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία μπορούν να επιβάλουν πρόσθετους φόρους.
Παράδειγμα UTPR:
Μητρική εταιρεία στις ΗΠΑ δεν εφαρμόζει τον κανόνα IIR για μια θυγατρική στην Κύπρο, η οποία φορολογείται στο 12,5%. Δεδομένου ότι οι ΗΠΑ δεν επιβάλλουν πρόσθετο φόρο σε αυτήν την περίπτωση, μια άλλη χώρα όπου δραστηριοποιείται η πολυεθνική, για παράδειγμα η Γαλλία, μπορεί να χρησιμοποιήσει τον κανόνα UTPR για να αρνηθεί φορολογικές εκπτώσεις στις πληρωμές προς την κυπριακή οντότητα ή να επιβάλλει πρόσθετο φόρο, ώστε να εξασφαλίσει ότι ο συνολικός φορολογικός συντελεστής φτάνει το ελάχιστο 15%.
+ Κανόνας Υποχρεωτικής Φορολόγησης (STTR) – Εφαρμόζεται σε επίπεδο χώρας προέλευσης, δηλαδή της χώρας από την οποία προέρχεται η πληρωμή.
Παράδειγμα STTR:
Θυγατρική στην Κύπρο μιας γερμανικής πολυεθνικής καταβάλλει 10 εκατομμύρια ευρώ σε τόκους προς τη μητρική της στη Γερμανία, όπου οι τόκοι φορολογούνται μόνο με 5%. Σύμφωνα με τον κανόνα STTR, η Κύπρος, ως χώρα προέλευσης της πληρωμής, μπορεί να επιβάλλει πρόσθετο φόρο 4% επί των τόκων, εξασφαλίζοντας ότι ο συνολικός φορολογικός συντελεστής φτάνει τουλάχιστον το 9%.
2. Ενίσχυση της Διεθνούς Φήμης της Κύπρου
Για πολλά χρόνια, οι χώρες με χαμηλούς εταιρικούς φορολογικούς συντελεστές έχουν βρεθεί στο στόχαστρο, κατηγορούμενες για διευκόλυνση της φοροαποφυγής και μεταφοράς κερδών. Αυτή η αυξημένη διεθνής πίεση έχει οδηγήσει πολλές χώρες στην αναθεώρηση των φορολογικών τους πολιτικών. Με την αύξηση του εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15%, η Κύπρος κάνει μια ξεκάθαρη κίνηση—ενισχύοντας τη φορολογική διαφάνεια, ευθυγραμμιζόμενη με τα παγκόσμια φορολογικά πρότυπα και ενδυναμώνοντας την οικονομική της αξιοπιστία στη διεθνή σκηνή.
Παγκόσμια Τάση προς Δικαιότερη Φορολόγηση
Η απόφαση αυτή λαμβάνεται σε μια περίοδο όπου η διεθνής κοινότητα εντείνει τις προσπάθειές της για τον περιορισμό της μεταφοράς κερδών από πολυεθνικές επιχειρήσεις προς χώρες με χαμηλή φορολογία.
+ Στις τελευταίες δεκαετίες, πολυεθνικές με έδρα τις ΗΠΑ έχουν μεταφέρει έως και 50% των ξένων κερδών τους σε χώρες με χαμηλή φορολογία, οδηγώντας σε αυστηρότερες φορολογικές ρυθμίσεις παγκοσμίως.
+ Το Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), γνωστά για το προνομιακό τους φορολογικό καθεστώς, εισήγαγαν ομοσπονδιακό εταιρικό φόρο 9% το 2023 και πρόκειται να εφαρμόσουν 15% ελάχιστο φόρο το 2024 στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τους κανονισμούς του ΟΟΣΑ.
Με την προσαρμογή του φορολογικού της συντελεστή, η Κύπρος απομακρύνεται από την εικόνα του “φορολογικού παραδείσου” και ενισχύει τη θέση της ως αξιόπιστο διεθνές χρηματοοικονομικό κέντρο. Η στρατηγική αυτή δεν βοηθά μόνο την Κύπρο να ενισχύσει τις διπλωματικές και οικονομικές της σχέσεις με σημαντικούς διεθνείς εταίρους, αλλά παράλληλα διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητά της σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο φορολογικό περιβάλλον.
3. Μείωση Κινδύνων από τους Κανόνες Ελεγχόμενων Αλλοδαπών Εταιρειών (CFC)
Πολλές ανεπτυγμένες χώρες έχουν εφαρμόσει κανόνες Ελεγχόμενων Αλλοδαπών Εταιρειών (CFC rules) για την αποτροπή της φοροαποφυγής μέσω μεταφοράς κερδών σε χώρες με χαμηλή φορολογία. Αυτοί οι κανόνες επιτρέπουν στις φορολογικές αρχές να φορολογούν το εισόδημα των θυγατρικών μιας εταιρείας, ακόμα και αν αυτό δεν έχει διανεμηθεί, εάν η θυγατρική λειτουργεί σε χώρα με πολύ χαμηλό φορολογικό συντελεστή.
Πώς η Αύξηση του Φορολογικού Συντελεστή στο 15% Περιορίζει τον Κίνδυνο Εφαρμογής CFC
Σε υψηλό-φορολογούμενες χώρες, όπου οι εταιρικοί φορολογικοί συντελεστές φτάνουν 25% ή περισσότερο, οι κανόνες CFC εφαρμόζονται στις θυγατρικές που βρίσκονται σε χώρες με χαμηλότερη φορολογία. Για παράδειγμα:
+ Μια χώρα με 30% εταιρικό φόρο μπορεί να θεωρήσει μια θυγατρική σε χώρα με εταιρικό φόρο κάτω από 15% ως χαμηλά φορολογούμενη, επιβάλλοντας πρόσθετο φόρο CFC.
+ Σήμερα, με 12,5% φόρο, πολλές θυγατρικές στην Κύπρο ενδεχομένως να υπάγονται σε CFC κανόνες σε άλλες χώρες, οδηγώντας σε πρόσθετες φορολογικές υποχρεώσεις για τις μητρικές τους εταιρείες.
Παράδειγμα:
Μια πολυεθνική με έδρα σε χώρα Α, όπου ο εταιρικός φόρος είναι 30%, έχει θυγατρική στην Κύπρο.
+ Αν η κυπριακή εταιρεία φορολογείται με 12,5%, η χώρα Α μπορεί να την κατατάξει ως υποφορολογούμενη, ενεργοποιώντας τους κανόνες CFC και επιβάλλοντας επιπλέον φόρο στη μητρική εταιρεία.
+ Αν όμως η Κύπρος αυξήσει το φορολογικό συντελεστή στο 15%, η θυγατρική ξεπερνά π.χ. το όριο του 50% (δηλαδή το 50% του 30% είναι 15%), και έτσι αποφεύγεται η επιβολή πρόσθετης φορολογίας CFC από τη χώρα Α.
Με την προσαρμογή του φορολογικού συντελεστή στο 15%, η Κύπρος καθίσταται πιο συμμορφούμενη και λιγότερο ριψοκίνδυνη για τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα, μειώνοντας τις πιθανότητες διπλής φορολόγησης και γραφειοκρατικών εμποδίων για τις επιχειρήσεις.
4. Ο Φορολογικός Συντελεστής 15%: Επιπτώσεις Πέρα από τις Μεγάλες Πολυεθνικές
Ενώ το Πλαίσιο του Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ στοχεύει κυρίως τις πολυεθνικές επιχειρήσεις (MNEs) με ετήσια έσοδα άνω των €750 εκατομμυρίων, η Κύπρος εξετάζει το ενδεχόμενο να εφαρμόσει τον φορολογικό συντελεστή 15% σε όλες τις επιχειρήσεις, και όχι μόνο στις μεγάλες πολυεθνικές. Αυτή η ευρύτερη εφαρμογή σηματοδοτεί μια μετάβαση προς ένα πιο σταθερό και προβλέψιμο φορολογικό περιβάλλον, το οποίο επηρεάζει τόσο τις τοπικές επιχειρήσεις όσο και τους ξένους επενδυτές που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο.
Πλεονεκτήματα ενός Ενιαίου Φορολογικού Συντελεστή 15%
Απλούστερη Φορολογική Διαχείριση – Ένας ενιαίος φορολογικός συντελεστής για όλες τις επιχειρήσεις εξαλείφει την ανάγκη για πολύπλοκες ταξινομήσεις, διευκολύνοντας τη φορολογική συμμόρφωση τόσο για τοπικές όσο και για ξένες θυγατρικές.
Μείωση της Πολυπλοκότητας για τις Φορολογικές Αρχές – Οι φορολογικές αρχές δεν θα χρειάζεται πλέον να προσδιορίζουν αν μια εταιρεία εμπίπτει στους κανόνες του Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ, γεγονός που διευκολύνει τον έλεγχο και μειώνει το διοικητικό φόρτο.
Μακροπρόθεσμη Σταθερότητα και Εμπιστοσύνη Επενδυτών – Ένας ενιαίος φορολογικός συντελεστής 15% προσφέρει στις επιχειρήσεις μεγαλύτερη φορολογική βεβαιότητα και προβλεψιμότητα, καθιστώντας την Κύπρο πιο ελκυστική τόσο για ντόπιες επιχειρήσεις όσο και για διεθνείς εταιρείες που αναζητούν σταθερό φορολογικό περιβάλλον.
Με την επέκταση του συντελεστή 15% πέρα από τις μεγάλες πολυεθνικές, η Κύπρος συνεχίζει να ευθυγραμμίζεται με τις παγκόσμιες φορολογικές τάσεις, ενώ παράλληλα διασφαλίζει τη δέσμευσή της για φορολογική σταθερότητα, δημιουργώντας ένα διαφανές και ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον για όλες τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη χώρα.
5. Θέση της Κύπρου στο Μεταβαλλόμενο Παγκόσμιο Φορολογικό Περιβάλλον
Το παγκόσμιο φορολογικό τοπίο αλλάζει ραγδαία, με όλο και μεγαλύτερη έμφαση στη διαφάνεια, τη δίκαιη φορολόγηση και τη διεθνή συμμόρφωση. Χώρες σε όλο τον κόσμο ευθυγραμμίζονται με τις πρωτοβουλίες του ΟΟΣΑ για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής, με στόχο τη δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις.
Με την προληπτική αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή στο 15%, η Κύπρος αποδεικνύει τη δέσμευσή της σε αυτές τις παγκόσμιες μεταρρυθμίσεις, ενισχύοντας τη θέση της ως συνεπής, σταθερή και ανταγωνιστική φορολογική δικαιοδοσία.
Αντί να αντιδρά στις διεθνείς πιέσεις, η Κύπρος αναλαμβάνει πρωτοβουλία για τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού της πλαισίου, εξασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη οικονομική αξιοπιστία και επενδυτική εμπιστοσύνη. Αυτή η στρατηγική κίνηση όχι μόνο ευθυγραμμίζει την Κύπρο με τα διεθνή φορολογικά πρότυπα, αλλά και ενισχύει την ελκυστικότητά της ως αξιόπιστο χρηματοοικονομικό και επιχειρηματικό κέντρο, ικανό να υποστηρίξει βιώσιμη ανάπτυξη σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο φορολογικό περιβάλλον.
Συμπέρασμα: Γιατί η Αύξηση του Εταιρικού Φόρου στην Κύπρο Είναι Στρατηγική Κίνηση
Η αύξηση του εταιρικού φορολογικού συντελεστή από 12,5% σε 15% είναι μια στοχευμένη στρατηγική απόφαση, που αποσκοπεί:
✔ Στην ευθυγράμμιση με τον Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ και τους παγκόσμιους φορολογικούς κανονισμούς.
✔ Στη βελτίωση της διεθνούς φήμης της Κύπρου και στη μείωση των ανησυχιών περί “φορολογικού παραδείσου”.
✔ Στη μείωση των επιπτώσεων από τους κανόνες CFC για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο.
✔ Στην απλοποίηση της φορολογικής συμμόρφωσης και στην ενίσχυση της προβλεψιμότητας για τους επενδυτές.
✔ Στη διατήρηση της Κύπρου ως σταθερού και ελκυστικού επιχειρηματικού κέντρου.
Χρειάζεστε Φορολογικές Συμβουλές στην Κύπρο;
Καθώς η Κύπρος εισέρχεται σε μια νέα εποχή φορολογικών αλλαγών, οι επιχειρήσεις πρέπει να επανεξετάσουν τις στρατηγικές φορολογικού σχεδιασμού τους για να παραμείνουν συμμορφωμένες και ανταγωνιστικές.
Οι εξειδικευμένοι φορολογικοί μας σύμβουλοι ειδικεύονται σε:
✔ Εταιρική φορολογική συμμόρφωση
✔ Διεθνή φορολογικό σχεδιασμό
✔ Ευθυγράμμιση με τον Πυλώνα 2 του ΟΟΣΑ
Επικοινωνήστε μαζί μας σήμερα για να εξασφαλίσετε ότι η επιχείρησή σας είναι καλά προετοιμασμένη για το νέο φορολογικό περιβάλλον και παραμένει φορολογικά αποδοτική!
Στοιχεία επικοινωνίας
Tel. No.:+357 22 340000
Email: [email protected]
Σημαντική σημείωση: Ο συγγραφέας αποποιείται ρητά κάθε ευθύνη έναντι οποιουδήποτε ατόμου, οντότητας ή εταιρείας που ενεργεί ή δεν ενεργεί ως συνέπεια οποιασδήποτε εξάρτησης από το σύνολο ή μέρος του περιεχομένου αυτής της δημοσίευσης.
Συνεπώς, κανένα άτομο, οντότητα ή εταιρεία δεν πρέπει να ενεργεί ή να βασίζεται σε οποιοδήποτε θέμα ή πληροφορίες όπως περιέχεται ή υπονοείται σε αυτήν τη δημοσίευση χωρίς να λάβει πρώτα συμβουλές από κατάλληλα καταρτισμένο επαγγελματία ή εταιρεία συμβούλων.